Tejtermékek fogyasztása: miben kellene javulnunk?

Tejtermékek fogyasztása: miben kellene javulnunk?

 
A magyar lakosság táplálkozási szokásai általában véve sajnos nem mondhatóak megfelelőnek: ennek „köszönhető” a főbb a civilizációs megbetegedések magas aránya a felnőtt lakosság körében. A helyes életmódra nevelésnek már gyerekkorban el kellene kezdődnie, ennek ellenére jelenleg igen nagy problémát okoz, hogy a gyerekek, és kamaszok az egészségtelen, feldolgozott élelmiszereket részesítik előnyben, amelyek általában sok cukrot, sót és ízfokozót tartalmaznak, nagymértékű fogyasztásuk pedig könnyen elhízáshoz vezethet, amelynek hatására kialakulhatnak a megbetegedések a későbbiekben.
 
Hol a tejtermékek helye a helyes táplálkozásban?
Ha figyelembe vesszük a jelenleg is érvényben lévő táplálkozási ajánlásokat, akkor évente nagyjából 180 liter tejet, vagy ennek megfelelő tejterméket kellene fogyasztanunk. A rendszeres fogyasztást a magas kalcium tartalom mellett a tej számos egyéb pozitív élettani hatása is indokolja.

A tejtermék fogyasztás hazai mennyisége az elmúlt években növekedésnek indult, ez köszönhető lehet annak, hogy a lakosság egyre nagyobb hányada igyekszik tudatosabban élni, mind a táplálkozásra, mind pedig akár a testmozgásra vonatkozóan. A korábbi években az elfogyasztott tej mennyisége nagyjából 50 liter/fő/év volt, amely igencsak elmarad az ajánlott mennyiségtől.

Az Európai Uniós átlagtól még így is bőven elmarad a magyar lakosság (amely több, mint 200 liter), Magyarországon jellemzően 60-65 liter tejet fogyasztunk fejenként egy évben, és összesen körülbelül 160 liter körül van az összes elfogyasztott tejtermék mennyisége egy évben.
 
Gyermekkorban kezdjük a jó szokások kialakításával!
A tejtermékek közül a tejes desszertek örvendenek a legnagyobb népszerűségnek a gyerekek körében, de a felnőttek között a különböző sajtok is rendkívül kedveltek. Mivel ezeket a tejtermékeket gyakran fogyasztjuk, egy kis odafigyeléssel könnyedén meg tudjuk oldani, hogy a napi ajánlásban lévő 0,5 liter tejnek megfelelő tejterméket elfogyasszuk. Érdemes azonban az édes tejdesszerteket ízletes, de egészségesebb gyümölcsös joghurtokkal helyettesíteni, melyek kalóriatartalma kisebb, de élőflórát tartalmaznak, így hozzájárulnak az immunrendszer támogatásához.
A fejlődésben lévő szervezet számára kiemelten fontos, hogy a lehető legváltozatosabban táplálkozzon. Ezért is fontos, hogy a gyerekek étrendjét a szülők igyekezzenek a megfelelő módon kialakítani, tehát a tejtermékek fogyasztása is mindennapos legyen. Ezzel is hozzá lehet járulni az időkori csontritkulás esetleges kialakulásának megelőzéséhez.

Például reggelire a szendvicsbe kerüljön valamilyen féle sajt, uzsonnára együnk egy natúr joghurtot, vagy esetleg túrót is fogyaszthatunk például a napi edzés után. Mivel gyakorlatilag már minden étrendbe beilleszthető tejtermékek elérhetőek; sovány tejtermékek, vitaminokkal dúsított tejtermékek, illetve nagyon fontosak a laktózmentes tejtermékek, így kiemelten fontos, hogy mindenki igyekezzen több tejterméket fogyasztani. Természetesen, ha valaki vegán életmódot folytat, vagy tejfehérje allergiája van, akkor nem jöhetnek szóba a tejtermékek, ebben az esetben a vitamin-, és ásványianyag bevitelt más élelmiszercsoportból kell pótolnunk a szervezetünk számára.

Barna Dorina
dietetikus
2021.09.29.