Speciális diéták: mikor, mennyi és milyen tejet fogyasszunk?

Speciális diéták: mikor, mennyi és milyen tejet fogyasszunk?
 
A tej és a tejtermékek, sokszínűségüknek köszönhetően a legtöbb, akár speciális diétába is beilleszthetők, sőt, beltartalmi értékeik miatt javasolt is beillesztésük. Különleges kivétel a tejallergiások esete, de a laktózérzékenység például egyáltalán nem jelent akadályt. Utóbbi két csoportról egy korábbi cikkünkben bővebben is értekezünk.

Mit kell tudnunk a tej tápanyagtartalmáról általában?
Magyarországon nagyon szigorúan szabályozzák az élelmiszerek minőségét, ez alól természetesen a tej sem kivétel. A nyers tej, a hőkezelt tej és a tej alapú termékek előállításának, forgalomba hozatalának élelmiszer-higiéniai feltételeit az 1/2003. (I. 8.) FVM-ESzCsM együttes rendelet szabályozza. Különböző definíciókat határoz meg a rendelet minden tej típushoz és tejtermékhez.


Függetlenül a tejek típusától, tartósságtól, biztosak lehetünk abban, hogy a dobozban egyetlen összetevő található, csakis tej. Az egyes típusok, márkák csomagolásán mind-mind kötelezően feltűntetésre kerül tápanyagtartalmuk. A teljes tej például kiemelkedő tápanyagtartalommal rendelkezik, az alábbiak szerint:
  • Fehérje 3,2 gramm
  • Zsír 3,2 gramm
  • Szénhidrát 5,2 gramm


És mivel folyadékról van szó, 88%-a víz. A Riska Laktózmentes, 2,8%-os ESL tejének pedig, példaként, itt tekinthető meg tápanyag táblázata.
 
Fontos tudni továbbá, hogy friss tej pH értéke enyhén savas, általában 6,5-6,6 között van, amely értéknek köszönhető, hogy több kutatásban is bizonyítást nyert, hogy a tej fogyasztás segít csökkenteni a fogszuvasodás mértékét.
 
Mi a helyzet a glikémiás indexszel?
A tej-és tejtermékek glikémiás indexe 30-35% közötti, azaz az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek közé tartozik, azonban fontos tudni, hogy nem tanácsos mindenkinek a nap minden szakában fogyasztania. Például cukorbetegek és inzulinrezisztensek esetében reggelire nem ajánlatos a tej fogyasztás, a tejtermékeket inkább napközben célszerű elfogyasztaniuk, mert a tej gyors inzulinreakciót okoz. Azonban a tejtermékek kiemelkedő kalciumtartalma miatt fontos, hogy napi szinten fogyasszák továbbra is, csak a nap megfelelő szakában.
 
Ha a zsírtartalom fontos
Manapság, a technológia fejlettségének köszönhetően, nagyon sokféle termék elérhető. Különböző zsírtartalmú tejtermékeket állítanak elő; a 3,5%-tól egészen a 0,1%-ig. Ha valakinek, valamilyen oknál fogva speciális étrendet kell követnie, szinte mindenféle diétára talál számára megfelelőt. Például, ha valakinek szív- és érrendszeri problémái vannak, mindenképpen az alacsonyabb zsírtartalmú termékeket érdemes választania, míg, ha valakinek úgynevezett roboráló diétát kell követnie, akkor a magasabb zsírtartalmúakat.
 
Egyéb különleges igényekhez
A technológiák fejlettségének köszönhetően nemcsak a tejtermékek zsírtartalmát tekintve érhető el beltartalmi változatosság. Egyre elterjedtebbek a plusz kalciumot, vagy fehérjét tartalmazó termékek is.

Azonban, ha valakinek esetleg vesebetegsége van, akkor a betegség típusától függően, figyelemmel szükséges kísérnie a fehérje-, és/vagy a kalciumbevitelét is és ehhez elengedhetetlen, hogy szakember által összeállított étrendet kövessen. Ezekben a diétákban pontosan meghatározásra kerül a fogyasztható tejtermékek típusa, tápanyagtartalma és mennyisége is.

Természetesen a sportolók étrendjében is fontos szerepet játszanak a tejtermékek, mivel az ő esetükben kulcsfontosságú az erőnlét és az izomzat megfelelő állapota. Általában alacsonyabb zsírtartalmú túrót, illetve joghurtot és kefirt szoktak a szakértők beépíteni a sporttáplálkozásba. Profi sportolók esetében szakember felügyeli a táplálkozást, ugyanis ők gyakran fogyasztanak nagyobb mennyiségben is fehérjéket táplálékkiegészítők formájában: ezért felügyeletet igényel, hogy az ajánlott mértéket ne lépjék túl.
 
Barna Dorina
dietetikus
2021.05.14.