Őszi ételek laktózérzékenyek számára

Őszi ételek laktózérzékenyek számára

 
Ősszel, amikor kezd borússá válni az idő, és megkezdődik az influenza szezon, ideje megerősítenünk a szervezetünket. Különösen fontos ez idén, amikor mindent be kell vetnünk a vírusok elleni védelem érdekében. Szerencsére hazánk bővelkedik az őszi időszakban termő, vitaminokban-, és ásványianyagokban gazdag zöldségekkel és gyümölcsökkel.

Készíthetünk változatosan főzelékeket: ha a hagyományos habart készítési módot választjuk, mindig laktózmentes tejföllel habarjunk. A másik nagyon jó lehetőség, ha saját anyaggal sűrítünk; azaz összeturmixoljuk a készítendő főzelék felét, és ezzel a krémes keverékkel sűrítjük a maradékot. Így szintén egy nagyon ízletes, de alapvetően laktózmentes ételt kapunk.

Rengeteg vitaminforrásunk érik ősszel: ilyen a brokkoli, a kelbimbó, a karfiol, az alma, a szilva, a gesztenye, és természetesen a sütőtök. Ezek a termények mind-mind vitaminokban, ásványianyagokban és antioxidánsokban gazdagok, így igyekezzünk gyakran fogyasztani őket.

Néhány sütőben sült recepttel is készültünk, ezen termények felhasználásával;

Petrezselymes-mogyorós csirkemell, bulgurral és brokkolival:

Hozzávalók: csirkemell filé, pörkölt sózott mogyoró, petrezselyemzöld, kevés olaj, só, bors.
Köret: bulgur, kevés olaj, petrezselyemzöld, só, bors. Brokkoli.

A csirkemell filét enyhén kiklopfoljuk, és kicsit besózzuk, borsozzuk. A megmosott petrezselymet felaprítjuk. Összetörjük durvára a mogyorót és összekeverjük a petrezselyemmel. Mindegyik hússzeletre teszünk egy kevés olajat. (Ha van otthon olívaolaj, akkor válasszuk azt, de a hagyományos napraforgó olajjal is ízletes lesz.). Rátesszük a petrezselymes mogyorót, feltekerjük és összetűzzük. Sütőben sütjük, teszünk a tepsibe kevés vizet és olajat, alufólia alatt 30 percig, majd fólia nélkül még 20 percig sütjük.

A bulgurt megmossuk, és a kevés olajon picit megpirítjuk. Felöntjük forró sós vízzel, teszünk hozzá még kevés borsot és bőséges mennyiségű petrezselyemzöldet, majd készre pároljuk.

A brokkolit rózsáira szedjük, és gőzben főzzük meg, alatta lobogó sós víz legyen. Ne főzzük puhára, így biztosak lehetünk benne, hogy marad benne vitamin.
 

Gesztenyés sertéscomb sütőtök pürével:

Hozzávalók: sertéscomb, gesztenye, étolaj, só, bors, kakukkfű, petrezselyemzöld.
Köret: sütőtök, laktózmentes tejszín, só, szerecsendió, bors.

Készítsünk gesztenye masszát: a tökéletes gesztenyeszemeket vagdossuk be, majd lobogó vízben 30-40 percig főzzük. Ha megfőztük és kihűltek, óvatosan pucoljuk meg őket. Aprítógéppel készítsük el a masszát. Vágjuk szeletekre a húst, klopfoljuk ki, sózzuk, borsozzuk, majd kenjük be az elkészített masszával: a gesztenyemasszát ehhez keverjük kakukkfűvel, petrezselyemzölddel, kevés sóval és borssal. Feltekerjük és összetűzzük. Sütőben sütjük, teszünk a tepsibe kevés vizet és olajat, alufólia alatt bő 40 percig, majd fólia nélkül még 20 percig sütjük.

Sütőtökpüré: A sütőtököt megpucoljuk, felkockázzuk, sós vízben puhára főzzük. Kevés főzővízzel turmixoljuk, szerecsendióval ízesítjük, majd hozzáadjuk a laktózmentes tejszínt, tovább turmixoljuk, és kicsit átforraljuk. Én személy szerint, utólag borsozni is szoktam.

Egy desszert recepttel is készültem, amely az egyik nagy kedvencem:

Túróval töltött sült alma:

Hozzávalók: alma, laktózmentes túró, laktózmentes joghurt, kevés méz, sok-sok fahéj, citromlé.

Az almát félbevágjuk, a magházát eltávolítjuk. (Én nem szoktam meghámozni, de ha hibás a héja, akkor nyugodtan. A túrót elkeverjük kevés joghurttal és mézzel, majd fahéjjal és kis citromlével ízesítjük. Megtöltjük az almát és sütőben megsütjük. Természetesen a túróval töltött alma nyersen is nagyon finom, de kicsit megsütve igazi élvezet a hideg napokon.
 
Barna Dorina, dietetikus

2020.09.30.