Miért érdemes sajtot fogyasztani?

Mi mindent takar a sajt kifejezés?
A sajt, meghatározása szerint tejből vagy tejszínből készített élelmiszer, mely savas, oltós vagy vegyes alvasztással készülhet érleléssel vagy akár anélkül. Mindannyian rengeteg féle sajtot ismerünk és szeretünk, érdekes belegondolni, hogy alapanyagukat tekintve mennyire hasonlítanak egymásra, annak ellenére, hogy ízben, állagban nagyon eltérőek lehetnek.
A sajtokat tudjuk csoportosítani állaguk (kemény, félkemény és lágy sajtok), zsírtartalmuk (zsíros, félzsíros, sovány), illetve érlelésük (friss vagy érlelt sajtok) szerint is. Az Alföldi Tej Kft. a hazánkban legnépszerűbb sajtfajtát, a trappistát készíti, mely fentiek alapján leírva zsíros, félkemény, érlelt típus. 

Mit jelent az érlelés?
A sajt érlelése tulajdonképpen egy pihentetés szabályozott hőmérsékleten és páratartalmon. Ennek során számos biokémiai folyamat zajlik le, és ekkor alakulnak ki az adott típusra jellemző ízek, aromák, és a textúra. Minél erősebb ízű és illatú egy sajt, annál hosszabb ideig tart az érlelése. Ezalatt az oltóanyag maradéka, a baktériumtenyészet enzimjei, valamint a tej saját enzimjei dolgoznak. Érdekesség, hogy a sajtokban az érlelés során egy tejsavas erjedés is történik, melynek lényege, hogy a tejsavból a propionsav és ecetsav mellett szén-dioxid és víz keletkezik. A tejsavas erjedés során keletkezett szén-dioxid egy része felhalmozódik a sajtban és általa alakulnak ki a lyukak!
 
Miért érdemes sajtot fogyasztanunk?
  • Kalcium
A sajtok fogyasztását többek közt azért érdemes beépítenünk a napi szintű táplálkozásunkba, mert rendkívül jó kalciumforrásként szolgálnak. Összehasonlítás képpen: 100 ml zsíros tehéntej nagyjából 120 mg kalciumot tartalmaz, míg 100 g zsíros sajt akár 575 mg-ot! Hogyan lehetséges ez? Egyszerű: mire a tejből sajt lesz, annyit sűrűsödik, és veszít víztartalmából, hogy egységnyi tömegű sajtra több marad a tej több, hasznos beltartalmi értékéből. Így a napi ajánlott kalciumbevitelt néhány szelet sajttal tudjuk is fedezni!
Gondoljunk bele mekkora hasznot jelent ez, ha esetleg a családban lévő gyermek nem inná meg a napi szükséges, 5 dl-nyi tej mennyiséget. A sajtot minden kicsi szereti, és néhány szelettel pótolhatjuk nekik a fejlődéshez szükséges kalciumadagot.
  • Fehérje és vitaminok
De ne csak kalciumforrásként tekintsünk a sajtra, mert számos más, szervezetünknek fontos tápanyagot tartalmaz. Jelentős zsír-, továbbá rendkívül fontos fehérje forrás is. 100 ml 2,8% zsírtartalmú tej fehérjetartalma 3,4 g, ezzel szemben 100 g Trappista sajt 28 g fehérjét tartalmaz!
A sajtok fogyasztásával a vegetáriánusok is megfelelő mennyiségben hozzájuthatnak a szervezet számára nélkülözhetetlen B12 vitaminhoz, melynek fő forrásai a húsok.
  • Laktózérzékenyek is kipróbálhatják
Kevesen tudják, pedig lényeges információ, hogy nagyon sok sajt természetesen laktózmentes. Ugyanis az érlelés során a különböző jótékony baktériumok lebontják a tejcukrot, így a hosszan érlelt sajtok gyakran teljesen laktózmentesek. (Egy termék akkor tekinthető laktózmentesnek, ha tejcukor tartalma 0,1 g/100 g alatti.)
+1 érv
Fontos tudnivaló még a sajtokról, hogy a fogszuvasodás ellen is védelmet nyújthatnak, hiszen gátolják a savak megtelepedését a fogzománcon.
 
A sajtokat tehát természetesen fontos gyakran fogyasztani, de ne feledjük továbbra sem a három kulcsgondolatot, amelyekre építenünk kell a táplálkozásunkat:
  • változatosság
  • kiegyensúlyozottság
  • mértékletesség!
Barna Dorina, dietetikus
2020.11.18.