Hogyan együnk okosan az ünnepi időszak alatt?

Hogyan együnk okosan az ünnepi időszak alatt?
 
1. szabály: csak mértékkel!
A téli ünnepi időszak során hajlamosak vagyunk túlterhelni a szervezetünket, hiszen ilyenkor különféle ételeket, édes-, és sós süteményeket fogyasztunk, általában jóval többet, mint amennyire szükségünk lenne.  Ilyenkor különösen fontos a mértéktartás és hogy igyekezzünk akkor megállni, amikor úgy érezzük, hogy még egy kicsit tudnánk enni. Ehhez nyújthat segítséget, ha például az étkezés előtt megiszunk egy nagy pohár vizet, ami eltelít minket, és így kevesebbet fogunk enni a menüből.
 
2. szabály: laktózérzékenység esetén ilyenkor is figyeljünk az összetevőkre!
Az ételkészítésnél is igyekezzünk odafigyelni, különösen akkor, ha esetleg laktózérzékenyek vagyunk. Hagyományos karácsonyi sütemény a bejgli és a zserbó. Mindkét sütemény tésztájához szükséges, hogy tejben felfuttassuk az élesztőt, valamint a bejgli esetében a töltelékben is van tej. Mindenképpen laktózmentes alapanyagokkal készítsük a süteményeket, hogy megelőzzük az esetleges problémákat. Ha vendégségben vagyunk, ne felejtsünk ezekre rákérdezni, mielőtt fogyasztunk!  
 
3. szabály: próbáljuk ki a diétás alternatívákat!
Fordítsunk az egészségünkre egy kis figyelmet, és igyekezzünk kevesebb cukorral készíteni a süteményeket! Jó tipp lehet a lekváros sütemények esetében, ha nyáron elteszünk lekvárt, érett, édes gyümölcsöt válasszunk, ezáltal sokkal kevesebb hozzáadott cukorra lesz szükség a lekvárba, és sütéskor is.

Próbáljuk ki a szénhidrát csökkentett liszteket süteményeinkhez! Itt csak arra kell figyelnünk, hogy ha új fajta liszttel kísérletezünk, mielőtt a vendégeknek elkészítjük a pogácsát, mindenképp egy kisebb adaggal végezzünk próbasütést - hiszen a különböző lisztek eltérő módon viselkednek.
Hazánkban a karácsonyi menüsor elengedhetetlen része a hal. Ha esetleg szeretnénk a hagyományos, zsírosabb halászlétől eltérőt készíteni idén, készíthetünk egy kíméletes fűszerezésű, roston sült halat és mellé egy könnyed zöldségpürét! Brokkolit, édesburgonyát, zellert, karalábét és sárgarépát gőzben pároljunk puhára, majd törjük össze kevés olívaolajjal és 12%-os laktózmentes tejföllel! Fűszerezzük sóval, borssal és petrezselyemmel! Garantáltan finom és különleges lesz így is a vacsora, de nem fogjuk túlterhelni magunkat.

Ami a töltött káposztát illeti:
kicsit egészségesebb változatot tudunk készíteni, ha barna rizst használunk, pulyka darált húst, és enyhébben fűszerezzük. Ebben az esetben is fontos, hogy laktózérzékenység esetén laktózmentes tejföllel fogyasszuk, vagy esetleg megkóstolhatjuk tejföl helyett kefirrel: egy igazán finom ételt fogunk kapni. Ha diétásan is készítjük, akkor se essünk túlzásba, fejenként két darab töltött káposzta kerüljön a tányérunkra!
Ha az ünnepi ebédnél mégis úgy érezzük, hogy kicsit többet ettünk a kelleténél, vacsorára mindenképp egy könnyű kis étkezést iktassunk csak be. Emésztésünket tudjuk támogatni, ha egy pohár kefirt eszünk néhány szem korpás keksszel.

Ne feledjük: a karácsonyi időszak egyáltalán nem ad okot arra, hogy elszaladjon velünk a ló, és súlytöbbletet szedjünk fel, mert év elején sokkal tovább fog tartani mire megszabadulunk ettől a plusz néhány kilótól!

Barna Dorina, dietetikus
2020.12.16.