A tej immunerősítő hatása

A tej immunerősítő hatása

Köztudott, hogy az immunrendszerünk a védekező rendszerünk, tehát muszáj erősnek lennie, hogy ellenálljunk a különböző betegségeknek, fertőzéseknek. Ahhoz, hogy az egészségünket meg tudjuk őrizni, tehát az immunrendszerünk megfelelően működjön, elengedhetetlen a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás, melynek része a tej-, és tejtermékek fogyasztása.

  1. A tejben számos bioaktív komponens található. A bioaktív vegyületek olyan vegyületek, amelyeknek élettani hatása van. A tejben ezek a bioaktív összetevők a speciális hatású fehérjék, fehérjeszármazékok, lipidek és szénhidrátok. Bizonyítottan pozitívan hatnak az immunrendszerre, megelőzik a vérnyomás emelkedést, hozzájárulnak a csontritkulás megelőzéséhez. 

  2. A tejfehérjék közül erősítik az immunrendszert a kazein, az immunglobulinok, a laktoferrin, és a növekedési faktorok, melyek természetesen vannak jelen a tejben. Mivel a tejben mind jelen vannak, ezért kijelenthetjük, hogy az erős immunrendszerhez szükséges a tejtermékek rendszeres fogyasztása. 

  3. Ami a tej ásványianyag tartalmát illeti, talán a kalcium a legismertebb. Azt szinte mindenki tudja, hogy a kalcium a csontok és a fogak szilárdságáért felel, ezért nagyon fontos a csontritkulás megelőzésében a megfelelő mennyiségű kalcium bevitele. Azonban kalciumon kívül tartalmaz foszfort, káliumot, nátriumot, és magnéziumot is. 

  4. Nyomelemtartalma is jelentős: vas, mely a vérképzéshez szükséges; cink, amely sejtjeink membránfelépítéséhez kell; mangán a normális fiziológiás működés fenntartásához; jód az anyagcsere megfelelő működéséhez; valamint szelén, amely antioxidáns hatású. Ezek az ásványianyagok és nyomelemek mind szükségesek az egészségünk megőrzéséhez, hiányuktól legyengül a szervezet. 

  5. Fontos kiemelnünk a tej vitamintartalmát is. A vitaminoknak két nagy csoportja létezik: vannak vízben oldódó-, és zsírban oldódó vitaminok. A tejben természetesen előforduló kiválóan emészthető tejzsír megfelelő közeg az A-, D-, E-, és K-vitaminnak, vagyis a zsírban oldódó vitaminoknak. Folyadék lévén, legnagyobb része víz, ezáltal vízben oldódó vitaminokat is tartalmaz, a B-vitamincsoportot; B1, B2, B6 és B12 vitaminokat, valamint nagyon kis mértékben C vitamint is.

Ezen komponensek miatt ajánlott a mindennapi táplálkozásunkba beiktatni a tejet és tejtermékeket. Az ajánlás szerint minden nap fél liter tejet, vagy ennek megfelelő tejterméket érdemes fogyasztani a kiegyensúlyozott táplálkozás jegyében.

Ma már minden tejterméknek van laktózmentes változata, fontos leszögezni, hogy a laktózmentes tejtermékek vitamin-, és ásványianyagtartalma a legcsekélyebb mértékben sem változik attól, hogy a tejet laktózmentessé teszik, tehát laktózérzékenység esetében is be tudjuk iktatni a tej-,és tejtermékek fogyasztását, és be tudjuk juttatni a szervezetünkbe a szükséges tápanyagokat.

Ajánljuk a Laktózmentes Riska termékeket az egész családnak: http://alfolditej.hu/Laktózmentes Riska

Barna Dorina, dietetikus
 
2020.május 11.